Kuten viime päivien mielipidemittauksista on voitu nähdä, kisa ykköspuolueen asemasta on hyvin tiukka. Samaa toistaa myös tämä ennuste. Kolmen kärki sopii 0.2%-yksikön sisään, eli järjestys voi olla mikä tahansa.


Mikäli on luottaminen sosiaalisen median dataan puolueiden tasolla, keskusta näyttää ottavan vaaleissa ykköspaikan. Jos taas luotamme mielipidemittauksilla höystettyyn historialliseen tilastodataan, on ykkönen kokoomus. Sunnuntai-iltana nähdään kumpi ennustemalli tuo tarkemman lopputuloksen.

Jokainen politiikkaa hieman seurannut voi lyödä vetoa melko suuren summan sen puolesta, ettei vasemmistoliitosta tule näissä kuntavaaleissa maan suurinta puoluetta. Dataa voidaan kuitenkin käyttää osana muuta ennustetta. Erityisesti Underhoodin analyysitulosten muutos viimeisten viikkojen aikana on mielenkiintoinen tutkimuskohde. Vaikuttaako sosiaalisessa mediassa tapahtuva puolueen maineen muutos jollakin tavalla kannatukseen ja samalla vaalien lopputulokseen?


Viimeisen kolmen viikon aikana puolueiden maine Underhoodin mukaan on muuttunut seuraavasti:

Simulointia vai sosiaalisen median dataa?

Yllä olevaan kysymykseen vastaus löytyy tästä artikkelista (10.4.2017)


Kuntavaalien tulos on selvillä parin päivän päästä. Laimeanpuoleisen vaalikampanjan aikana mielipidemittauksia on tehty entiseen malliin ja muitakin erilaisia ennusteita vaalituloksesta on putkahdellut julkisuuteen asiantuntijoiden toimesta.

Accuscore on tehnyt yhteistyötä Iltalehden kanssa ja vaaliennusteiden muutoksista on voinut lukea Iltalehden sivuilta esim. täältä. Nämä ennusteet perustuvat pitkälti samanlaiseen metodologiaan, jolla eduskuntavaaleja pari vuotta sitten ennustettiin tarkasti. Nyt paikkamääriä ei ennusteta, vaan tyydytään puoluekannatukseen valtakunnallisesti.

Tällä mallilla viimeisin ennuste kuntavaalien valtakunnallisesta puoluekannatuksesta on seuraavanlainen:

Keskusta näyttää puristavaan ykköspaikalle ennen kokoomusta. SDP jätetään oppositioasemasta huolimatta kolmanneksi. Vihreät ja perussuomalaiset käyvät tiukan kisan nelospaikasta, josta vasemmistoliitto jää pari prosenttiyksikköä.

Viritetään ennustetta vielä kerran. Seuraavissa luvuissa käytetään Accuscoren ennustetta kolme viikkoa sitten ns. puolukannatuksen pohjalukuna. Tähän lisätään sekä Underhoodin lukujen muutos että Accuscoren ennusteen muutos viimeisen kolmen viikon aikana. Molemmissa muutosluvuilla on 50% painoarvo. Tulokset ovat alla:


Tässä näkyy vaalikamppailun merkitys ja äänestäjien sekä ehdokkaiden aktivoituminen. SDP:n luvut olivat pitkään nousussa, mutta sen jälkeiseen aikaan on sisältynyt nousuja ja laskuja. Samantyyppistä vuoristorataa ovat tehneet myös kokoomuksen luvut, jotka viimeisen viikon aikana ovat olleet nousussa.

Tasaista kasvua viimeisen kolmen viikon aikana ovat tehneet keskusta, perussuomalaiset ja vasemmistoliitto. Vihreillä ja RKP:llä suunta on muutamien heilahdusten kautta niin ikään ylöspäin. Joidenkin puolueiden korkeaa mainelukua saattaa selittää se, että yksittäisillä ehdokkailla ei ole internet- tai facebook-sivuja, vaan he käyvät sosiaalisen median kampanjaa puolueen tarjoamien kanavien kautta.


Kun yhdistetään Accuscoren simulaatioihin perustuvaan viimeiseen ennusteeseen Underhoodin lukujen muutos kolmelta viimeiseltä viikolta, on ennuste kuntavaalien valtakunnallisesta kannatuksesta tämä:

Olemme lisäksi aloittaneet yhteistyön sosiaalisen median dataa keräävän ja analysoivan Underhoodin kanssa. Underhoodin analyyseihin pohjautuen on voitu yllättävän hyvin ennustaa yleisöäänestyksiin perustuvien kilpailuiden (esim. X-Factor) ja vaalitulosten (esim. Ranskan sosialistien presidentin esivaalien) lopputulosta.

Kuntavaaleissa ehdokkailla on monia muita vaaleja suurempi merkitys. Jos lähialueilta on vain yhden puolueen ehdokas, hän kerää monesti ääniä yli puoluerajojen. Sama vaikutus on ehdokkaiden määrällä. Nämä asiat on syytä pitää mielessä, kun puoluekohtaisia analyysejä sosiaalisen median datasta tehdään.

Jos kuntavaalien tulos perustuisi Underhoodin analysoimaan sosiaalisen median dataan, olisi voittaja vasemmistoliitto. Suurimpien puolueiden “Underhood scoret” tai vaihtoehtoisesti “puolueiden maineet sosiaalisessa mediassa” ovat seuraavat: